Сьогодні голова ГО “Стратегія майбутнього” Тетяна Котенко брала онлайн участь у події “Полюси зростання: шлях до економічного відновлення та євроінтеграції України” разом з представниками Уряду України та органів місцевого самоврядування, експертами з регіонального розвитку.
На заході був представлений аналіз міжнародного досвіду щодо місцевого економічного розвитку, обговорювалися питання, як ми бачимо полюси зростання і яким чином ми можемо забезпечити якісне і повноцінне відновлення України.
Спікери події:
• Олексій Рябикін, заступник Міністра розвитку громад та територій України;
• Андрій Телюпа, заступник Міністра економіки України;
• Віталій Безгін, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування;
• Сергій Сухомлин, голова Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України;
• Ірина Озимок, директорка місцевого економічного розвитку UMAEF;
• Мирослав Кошелюк, експерт з місцевого та регіонального розвитку;
• Дмитро Ливч, голова правління та виконавчий директор EasyBusiness.
На заході був представлений досвід Румунії щодо впровадження запропонованого підходу полюсів зростання: діалог по вступу в НАТО, ЄС. Наприклад, Румунія за період 2014-2020рр. виділила до 2 млрд.євро на програму розвитку регіонів.
Віталій Безгін зазначив, що питання регіональної політики дуже складне. Всі говорять, але мало хто викладається на всі 100%. Великий розрив між регіонами України: міста –села, віддаленість громад від кордонів з рф. Саталіти навколо міст-мільйоників: співробітництво, науковий потенціал.
Проблема в утриманні кадрів, а відповідно міграція (внутрішня). Якби Україна зараз мала б доступ до Європейських інфраструктурних фондів, ситуація була б зовсім іншою. Але слід зауважити, що участь в таких фондах передбачає виконання робіт, звітувати, а лише після отримання коштів з цих фондів. В Україні не так багато громад, які мають таку кількість обігових коштів. Перші кроки вже зроблені в Україні щодо стимулювання працівників ОМС залучати фінансування з доступних фондів ЄС через мотивацію (доплати до заробітної плати з проєктів).
Сергій Сухомлин в своєму виступі висловив думку, що не вірить в конкурси (в т.ч.ДФРР). Очільники громад кажуть, що в громади приїхало багато ВПО, навантаження зросло на бюджет. Тому їм жити складніше. Але потрібно врахувати і іншу статистику: в 2024 році в 1 клас пішло 250 тис.дітей, в 2023 році – 400тис.дітей. Громади навпаки мають посилювати безпеку, будувати садки, технічно оновлювати школи, розвивати ПТУ тощо. Брак робочої сили – це реалії.

Тези з виступів інших спікерів:
– зроблено акцент на партнерстві, впровадження urban підходи у проектах, агломерації (зона доїзду 15%, зайнятість в центрі території). Функціональні партнерства швидше розвиваються аніж території – інтегровані територіальні/програмні інвестиції в ЄС складають 8% від Європейського інвестиційного фонду (досвід країн ЄС).
– як стимулювати громади співпрацювати між собою та створювати проєкти обласного значення?
– в державі діє багато програм підтримки, проте, вони між собою є неузгодженими
– проєкти повині бути спрямовані на економічний розвиток із залученням приватного бізнесу
– сильні громади не завжди хочуть тягнути слабкі громади в міжмуніципальному співробітництві
– Європейська інтеграція буде по різному впливати на регіони України. Економіка західних та центральних регіонів більш мобільна.
– наголошувалося на ролі приватного сектора у відновлені та полюсів зростання
– для регіонального руху знизу-вгору, громади повинні мати ресурс управлінський та фінансовий, лише в такому разі вони спроможні “витягнути” розвиток
– складним питанням для громади залишається блокування видатків на капітальні видатки в казначействі
– процес децентралізації став ефективним завдяки потужним головам міст та громад
– голів громад турбує новий зареєстрований законопроєкт «Про заборону комунальних підприємств». Наслідком діючої тарифної політики КП є неєфективна система управління та брак штату, в.ч. через низьку заробітну плату в цій сфері. Одним з інструментів покращення управління КП є розробка моделей РРР
– потрібно створити умови для місцевого бізнесу «вкладатися» в економіку, а потім «заводити» іноземні інвестиції у відновлення України
– релокований бізнес – це загибель громадам. Хибна «пріоритетність» спеціальностей з підготовки фахівців в ЗВО та ПТУ (діти не йдуть на технологічні та технічні спеціальності), вже має наслідки. (Шматко Володимир).
Дякуємо за організацію заходу, відкритість та комунікацію між всіма учасниками.